Veckans värsta!

  Jaha då var det dags att summera veckan som gått. Det har ju varit en del massmediala godisbitar som exempelvis Rosengårdsdiplomati.


  På det personliga planet har vi hunnit med ett 5 års kalas nu i helgen med pulkaåkning och korvgrillning. Helt underbart! Tänk hur en backe, snö och en pulka kan föryngra en person med flera år, det slår silikon och botox med hästlängder.

  Min gravida fru har trotsat naturlagarna flera gånger under veckan med att ta hand om barn och hem trots sitt tillstånd. Vad skulle jag göra utan dig...


  Nåja tillbaka till spekulationer och funderingar angående livets innehåll, dvs massmedia.


  Vi börjar i Rosengård där polisens diplomati slog nya rekord i smidighet och en het(sig) debatt slog upp i media. Det finns en hel del vinklar att fundera över och jag tänkte komma med några. Dessa uttryck är först och främst olyckliga, speciellt kanske "apejävlar". "Blattejävel" kan ju kanske förlåtas lite grann, då det egentligen inte bör vara värre än att säga "kärringjävel" vilket de flesta har sagt, tänkt osv. Nu tycker många att poliser ska föregå med gott exempel och inte säga sådana saker. Självklart är det så, men de är ju tack och lov människor och inte förprogrammerade robotar. Jag tror att de flesta har tänkt eller sagt något dylikt till sina vänner men det är nog få som verkligen menar det. Polisen utsätts för en hel del fysisk och psykisk stress - vilket de ska vara tränade att klara av - och det är inte alltid lätt att agera korrekt. Många faktorer spelar in; tidigare utryckningar, sömn, mat och gräl med anhöriga osv.

  Det är inte bara polisen som ska föregå med gott exempel, vi har ju artister, idrottsmän och politiker som är förebilder för många. Som vi vet är det ju med inte allt för lysande resultat. Men som jag tidigare sagt - vi är ju "bara" människor.

  Sen tycker jag att det är riktigt jävla klantigt att kläcka ur sig sådana kommentarer när man har en videokamera i bilen. Så nu har hela Rosengård en oplockad gås till polisen....


...vilket för mig in på nästa ämne. Dun. Denna hejDUNdrande skandal som svepte över landet. Det bevisar egentligen bara en sak. Människan är ett däggdjur och kommer alltid att förbli det. Det är den starkes rätt att överleva, det är naturens gång både bland människor och djur. Sedan tycker jag personligen att det är för jävligt att sådant förekommer, men är det verkligen så överraskande? Nej! Så länge vi människor inte kan behandla oss själva med respekt så kommer aldrig djur att bli det heller. Sedan urmänniskans tid har det varit så och trots våran teknologiska utveckling tror jag inte att det kommer att ändras. Vi jagar för att överleva, vi använder naturens resurser för att överleva och när pengar kommer in i bilden så försvinner alla värderingar. Vi kan bygga rymdstationer som bemannas med människor, vi kan byta ut organ i kroppen, men vi kommer nog aldrig att ha en bra lösning när det gäller djurens rätt att leva. De kommer alltid att vara en resurs för den som är starkare i form av mat, skinn och dessvärre prydnader. Det som talar för djuren är det faktum att dom är smarta nog att inte förstöra sin egen värld, vilket säger en hel del om oss människor...


RESPEKT!!!


Kommentarer
Postat av: Peter J

Jävligt bra sagt Magnus!!!

Och vilken talare du är, nu kommer jag ihåg varför du alltid fick ta snacket med drygskallarna.

2009-02-08 @ 17:33:08
Postat av: Annika

Hej Magnus!

Vad du är duktig att skriva!!!!



tusen kramar



Annika

2009-02-08 @ 19:04:10
Postat av: Frun

...utan mig hade du inte haft barnen så då hade du gjort något annat :p Nu har jag ätit min dubbelnougat och skall trycka i mig lite lunch sedan sova min middag :p

2009-02-09 @ 12:10:09
URL: http://sursara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0